Een daling is sinds het derde kwartaal van 2004 niet meer voorgekomen, zo
bleek donderdag uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen Media Research.

In totaal waren er in het eerste kwartaal 353.800
personeelsadvertenties te vinden in kranten, tijdschriften en op internet.
Daarnaast werden er bijna 390.000 vacatures geregistreerd, 5 procent minder
dan een jaar eerder.

Bedrijven plaatsen steeds minder advertenties in kranten, maar ook het aantal
personeelsadvertenties op internet daalde met 4 procent in de eerste drie
maanden. Het medium blijft wel onverminderd het populairste platform om een
nieuwe collega te zoeken. Negen op de tien personeelsadvertenties is op
internet te vinden. Het aantal advertenties in tijdschriften daalde met 10
procent.

Overigens wil de daling niet zeggen dat bedrijven minder personeel werven. Het
kan ook zijn dat de advertenties minder goed responderen, waardoor
werkgevers andere wervingskanalen inzetten, zoals werving- en
selectiebureaus of via hun eigen personeel.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl